Met dank aan LRO Magazine voor tekst en foto's.

19 jaar lang hebben velen de Camel Trophy avonturen gevolgd.

Van de jungles in Borneo tot de Amazone rivier, de Camel Trophy was de ultieme test voor vaardigheid en uithoudingsvermogen. Niet alleen voor de teams uit vele landen die deelnamen, maar ook voor een selectie worldbeating machines van Solihull. Geboren in 1980, was de Camel Trophy ontworpen om de fitheid en kracht te testen van zowel mens als machine, toen teams streden in een meer dan 1000 mijlen lang voortdurende gebeurtenis door één van ’s werelds minst herbergzame gebied.
Inderdaad, vaak is de bezieling van de Camel Trophy verkeerd begrepen. Het was nooit een afvalrace tegen de klok naar de finish, maar een lovenswaardig samenwerken van teams, een
gebeurtenis waar deelnemers extra punten scoorden door te stoppen en anderen uit de brand te


helpen en waar de ‘teamspirit award’ in latere jaren hoger werd begeerd dan de Camel Trophy zelf. De Trophy werd niet toegekend aan het snelste team aan de finish, maar aan diegenen die de meeste taken hadden volbracht en de meeste navigatiepunten wisten te bereiken.
De eerste Trophy was een Duitse aangelegenheid, 3 Duitse teams namen de Transamazonica highway in Zuid Amerika in een aantal Jeep CJ6s, ondertussen bedrieglijk jungleterrein en moerassige rivieroversteekplaatsen doorkruisend. Hun queeste boeide de fantasie en het voorstellingsvermogen van avonturiers over de gehele wereld en de fundamenten voor de Camel Trophy waren duidelijk gelegd.
Het volgende jaar stelde Land Rover de eerste auto’s beschikbaar, en dat zou de komende 18 jaar zo blijven. De eerste Solihull auto’s waren V8 Range Rovers, de plaats delict: het Indonesische eiland Sumatra. Het stadium was voor Land Rover aangebroken om te bewijzen dat hun voertuigen sterker en beter waren dan de rest…

1981: Sumatra – Range Rovers
De eerste Land Rover optredens in de Camel Trophy vinden plaats op het eiland Sumatra.
Een 1600 kilometer lang parcours voert de deelnemers van Medan naar Jambi in een gebied variërend van vulkanische berggezichten tot drassige moerassen.
Vijf teams nemen deel in een handvol 2-deurs Range Rovers V8s, en alle vijf sluiten het event succesvol af.

Winnaars: Christian Swoboda en Knuth Mentel, Duitsland.


1982: Papua New Guinea – Range Rovers
Twee nieuwe dimensies werden toegevoegd aan de Camel Trophy 1982.
De eerste was de introductie van niet-Duitse teams. Daarmee kreeg de Camel Trophy voor de volgende jaren het internationale karakter. De tweede was de introductie van special tasks die de vijf teams, van Duitsland, Nederland, America en Italië moesten volbrengen tijdens de 1600 kilometer lange route. De zwaarste hiervan was het bouwen van bruggen telkens als opkomend hoogwater en stroomversnellingen hun voortgang vertraagden.
Ook hier weer vergezeld van een vloot 2-deurs Range Rovers die dienstwillig voor transport zorgden en alle teams volbrachten met succes deze Trophy.

Winnaars: Cesare Geraudo en Guiliaro Giongol, Italië.

 

 

1983: Zaire – Series IIIs (88-inch)
De Camel Trophy maakt de eerste van drie trips door Afrika, ploegend door de jungles van Zaire en primitieve beschavingen bezoekend tijdens de 1600 kilometer lange route.
De combinatie van vochtige atmospherische condities en losgeslagen temperaturen maken de voortgang erg zwaar, maar de Serie III houdt zich opmerkelijk goed.
De Camel Trophy dokter maakt zichzelf zeer geliefd onder de plaatselijke bevolking, spreekuur houdend en medicijnen verstrekkend in de dorpen langs de route.

Winnaars: Henk Bont en Frans Heij, Nederland.

1984: Brazilië – 110s
De nieuwe 110 maakt zijn debuut als de Camel Trophy terugkeert naar de Transamazonica Highway. De 2000 kilometer lange route loopt van Santarem naar Manaus in Brazilië met een recordaantal vanmaar liefs 12 teams, 2 teams elk uit Italië, Nederland, Duitsland, Spanje, Zwitserland en nieuwkomers België.
De gebeurtenis dreigt niet door te kunnen gaan na een serie tropische regenstormen die de begaanbare wegen vrijwel onmogelijk hebben gemaakt. Maar de pure toewijding en samenwerkingsgeest van de teams doet besluiten om toch door te gaan, ondanks het opnieuw moeten hertstellen van verschillende weggespoelde bruggen.

Winnaars: Maurizio Lavi en Alfredo Redaelli, Italië.

 

 

 
 

1985: Borneo – 90s
Een paar opmerkelijke debuten markeert de Camel Trophy van 1985 als één van de belangrijkste in zijn geschiedenis. De eerste is het verschijnen van de 90, zonder twijfel levert deze het bewijs dat het het meest bekwame voertuig is ooit ontsproten aan Solihull.
De tweede is de Team Spirit Award, uitgereikt aan het team dat zoveel medeteams helpt als mogelijk is en ervoor zorgt dat het moraal goed blijft onder de teams.
Weer wordt de Trophy gegeseld door stromende regen en de vooruitgang is moeilijk, soms slechts zo’n 5 kilometer per dag.
Nogmaals 6 teams worden aan de Trophy toegevoegd, elk twee uit Japan, Brazilië en de Canarische Eilanden, waarmee het totaal komt op 18 voertuigen.

Winnaars: Heinz Kallin en Bernd Strohdach, Duitsland.
Team Spirit Award: Tito Rosenberg en Carlos Probst, Brazilië.


1986: Australië – 90s
De Camel Trophy’s eerste trip ‘Down Under’ is een sterk contrast met vorige Trophy’s. Weg zijn de van regen doorweekte, modder-cake achtige jungles, om vervangen te worden door vurige woestijnen en onvruchtbaar met kreupelhout bedekte binnenlanden tussen Cooktown, welke uitkijkt over het Great Barrier Reef, en Darwin.
Met 3218 kilometer is Australië de langste Camel Trophy tot nu toe. Maar met weinig kans om in moerasgrond vast te komen zitten is het ook de snelste, volbracht in slechts 13 dagen.
Dit is het eerste jaar dat een Brits team meedoet, met nieuwkomers ook uit Australië, Noord America, Spanje, Maleisië en Frankrijk, welke zegevierend hun eerste Trophy winnen.

Winnaars: Jacques Mambre en Michel Courvallet, Frankrijk.
Team Spirit Award: Glenn Jones en Ron Begg, Australië.


1987: Madagascar – Range Rovers
De Turbo Diesel Range Rover maakt zijn debuut als de Camel Trophy koers zet naar de Indische Oceaan.
De 2252 kilometer lange route is de eerste Noord-Zuid doorkruising van Madagascar ooit, en krijgt te maken met conditities variërend van tropisch regenwoud tot dorre woestijn.
In totaal doen 14 teams mee, met Turkije als vervangers voor Australië.
Alle teams volbrengen met succes deze epische tocht.

Winnaars: Mauro Miele en Vincenzo Tota, Italië.
Team Spirit Award: Jaime Puig en Victor Muntane, Spanje.


1988: Sulawesi – 110s
De Camel Trophy keert terug naar zijn geboortegrond op de eilanden van Indonesië, ditmaal kiezend voor de ruige plateau’s en de dicht begroeide jungle van Sulawesi voor een ziels vernietigende 2092 kilometer lange route.
Special tasks worden geintroduceerd voor de deelnemende teams, waaronder nu ook nieuwkomers Argentinië, een competitief element toevoegend aan de Trophy.
Wegen herstellen en bruggen bouwen zijn de hoofdtaken, meer dan één dag toevoegend aan de tijd in de jungle.

Winnaars: Galip Gurel en Ali Deveci, Turkije.
Team Spirit Award: Jim Benson en Mark Day, Groot Brittannië.

 

1989: De Amazone – 110s
Met 1600 kilometer lijkt de 1989 Camel Trophy niet al te gecompliceerd. Maar met schrikbarend slecht weer, gekarakteriseerd door weggespoelde wegen en paden, ondoorkomelijke modderbaden en stagnerende rivier oversteekplaatsen, wordt de Amazone herinnerd als misschien wel de zwaarste Trophy ooit.
Gelukkig houdt de vloot goed uitgeruste 110’s zich erg goed en de teams zijn erg in hun sas met de overal begaanbaarheid van de Land Rovers. Niet minder blij zijn de Britten Bob en Joe Ives, die de Camel Trophy overwinning voor het eerst naar Groot Brittannië brengen. Hun overwinning levert hun ook nog de Segrave Trophy op, genoemd naar de voormalige Land Speed Record houder, Henry Segrave. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt voor bijzondere prestaties ter land, zee of lucht.

Winnaars: Bob en Joe Ives, Groot Brittannië.
Team Spirit Award: Frank Dewitte en Peter Denys, België.

     

1990: Siberië - USSR – Discovery 200Tdi 3-deurs
Land Rover markeert zijn 10-jarige betrokkenheid met de Camel Trophy met de inbreng van een sensationeel nieuw model, de Discovery.
En terwijl Discovery’s over geheel Engeland kinderen op school afzetten en weekend boodschappen doen, bewijst de Camel Trophy zonder twijfel dat dit een voertuig is om rekening mee te houden, spelend met alle beroemde Land Rover off-road geloofsbrieven scoort deze auto hoger en hoger bij de internationale teams. De Discovery bleef de Camel Trophy auto voor de volgende 7 jaar, na zichzelf te hebben bewezen in diverse wouden, bergen en moerassen in Siberië.
De Camel Trophy is het eerste motorsport evenement dat plaatsvindt in de USSR, en ook voor de eerste keer wordt er gebruik gemaakt van een hele vloot 110s en 127s Crew Cabs als support vehicles.

Winnaars: Rob Kamps en Stijn Luyks, Nederland.
Team Spirit Award: Carlos Barreto en Fernando Martin, Canarische Eilanden.

 

1991: Tanzania - Burundi – Discovery 200Tdi 5-deurs
Land Rover bekrachtigt zijn lange-termijn betrokkenheid bij de Camel Trophy door akkoord te gaan met een co-sponsorschap. Naast het voorzien in voertuigen staat Land Rover ook borg voor ondersteuning met off-road trainingen en sponsorgeld.
Het 1991 evenement is één van de interessantste Camel Trophy’s, de route volgend van Dr. David Livingstones speurtocht naar de bron van de Nijl. Nieuw is ditmaal een prijs voor het team dat de meeste special tasks en route volbrengt, en ook dat de Camel Trophy voor het eerst een nationale grens overgaat. Weer worden Discovery’s gebruikt, ditmaal het 5-deurs model.

Winnaars: Menderes Uktu en Bulent Ozler, Turkije.
Team Spirit Award: Menderes Uktu en Bulent Ozler, Turkije.
Special Task Award: Joseph Altmann and Peter Widhalm, Oostenrijk.


1992: Guyana – Discovery 200Tdi 5-deurs
Nog een verandering in de uitstraling van de Camel Trophy is de introductie van secties welke geen Land Rovers nodig hebben, in dit geval een twee-daagse trektocht naar de Kaieteur watervallen. Toch is er nog voldoende werk voor de Discovery’s, stoffige paden en natte oversteken door de wouden en bergen van Brazilië en Guyana. In totaal zo’n 16 teams met nieuwkomers uit Polen, Griekenland en de voormalige USSR.

Winnaars: Alwin Arnold and Urs Bruggisser, Switzerland.
Team Spirit Award: Dan Amon and Jim West, USA.
Special Task Award: Eric Cassaigne and Patrick Lafabrie, France.

1993: Sabah - Maleisië – Discovery 200Tdi 5-deurs
Een nieuwe uitdaging kenmerkt deze Camel Trophy als ze in een grote cirkel om het Maleisische Sabah heen rijden. En naast de ‘normale’ bezigheden in de Camel Trophy is er nu een heel andere Special Task. De opdracht is om een nieuw wetenschappelijk onderzoeksstation te bouwen in een niet eerder betreden gebied in de jungle, door de inlanders aangeduid als ‘Het Verloren Land’.
Gevaarlijk hoog water, vochtigheid en temperaturen van maar lieftst 45 graden Celsius bedreigen de teams, maar de avontuurlijke geest brengt alle 16 teams zonder schade naar het eind.

Winnaars: Tim Hensley en Michael Hussey, Verenigde Staten.
Team Spirit Award: Ellis Martin en Francisco Zàrate, Canarische Eilanden.
Special Task Award: Paul Gasser en Loup Tournand, Frankrijk.

 


1994: Argentinië – Paraguay - Chili – Discovery 200Tdi 5-deurs
Terug naar Zuid-Amerika, waar het erg fascinerend rijden is door diverse klimaten en terreinen. Ditmaal worden er drie grenzen overschreden: Argentinië, Paraguay en Chili,met een mengsel van jungles, woestijnen en hachelijke bergpaden, inclusief de passend genaamde ‘Road to Hell’.
Het 1994 evenement is een lange afstands Trophy, met in totaal 2500 kilometers.

Winnaars: Jorge Corella en Carlos Martinez, Spanje.
Team Spirit Award: Etienne van Eeden en Klaus Hass, Zuid Afrika.
Special Task Award: Jorge Corella en Carlos Martinez, Spanje.

 

1995: Mundo Maya – Discovery 300Tdi 5-deurs
De Camel Trophy verhuist naar het noorden voor 1995, daarbij overschrijdend de grenzen van Belize, Mexico, Guatemala, El Salvador en Honduras, en met een grote bocht weer terug naar Belize.
Voor één van de Special Tasks wordt ditmaal een groep archeologen meegenomen om in de jungle een Maya tempel uit te graven en zo meer te leren over één van ’s werelds oudste beschavingen. Mundo Maya ’95 ziet ook de introductie van de nieuwe 300Tdi, met 20 teamauto’s en evenzoveel support wagens.

Winnaars: Zdenek Nemec en Marek Rocejdl, Republiek Tsjechië.
Team Spirit Award: Pavel Bogomolev en Sergei Fenev, Rusland.
Special Task Award: Zdenek Nemec en Marek Rocejdl, Republiek Tsjechië.


1996: Kalimantan – Discovery 300Tdi 5-deurs
Opnieuw naar Borneo voor het evenement van 1996, met 20 teams in de Discovery’s 300Tdi’s stevig aanpakkend de 1850 kilometer door afgrijselijk terrein in blarentrekkende hitte, tegelijk vochtig en klamme condities.
De modder is dik en plakkerig, de rivier kruisingen gaan tot aan het dak en de paden, waar al jaren niet meer is gereden, zijn zo goed als verdwenen.
Nieuw is deze keer de ‘Land Rover Award’, uitgereikt aan de Grieken voor de beste prestatie in ‘vehicle-based Special Tasks.

Winnaars: Miltos Farmakis en Nikos Sotirchos, Griekenland.
Team Spirit Award: Samuel de Beer en Pieter du Plessis, Zuid Afrika.
Special Task Award: Dimitri Surin en Alexei Svirkov, Rusland.
Land Rover Award: Miltos Farmakis en Nikos Sotirchos, Griekenland.

 

1997: Mongolië – Discovery 300Tdi 5-deurs
De Trophy begeeft zich naar Azië voor 1997, waar ze extreme temperaturen ontmoet van min 12 graden Celsius in de bergen tot plus 45 graden Celsius in de Gobi woestijn.
De verschillende culturen onderweg zijn verbazingwekkend, veel inwoners van Mongolië leven nog op traditionele wijze en houden een cultuur in stand die vergeten is door tientallen generaties.
De nadruk ligt niet langer bij de Land Rovers (hoewel ze nog steeds een grote rol spelen) als de Camel Trophy wordt opgesplitst in drie delen: off-road rijden, mountain biken en kayakken. De Special Task Award verdwijnt en wordt volledig vervangen door de Land Rover Award, welke nu gaat naar de beste presteerders gedurende het auto-gedeelte van de Trophy.

Winnaars: Stefan Auer en Albrecht Thausing, Oostenrijk.
Team Spirit Award: Ricard Beckman en Marie Hensen, Zweden.
Land Rover Award: Mihai Mares en Manu Cornel, Roemenië.


1998: Tierra Del Fuego – Freelander 2.0 Diesel 5-deurs
Aan alles komt een eind, en zo gebeurt het dat Land Rover tenslotte zijn connecties met de Camel Trophy ontbindt. Maar niet zonder een knaller. De 1998 Tierra Del Fuego (land van vuur) Camel Trophy vindt plaats in Chili en Argentinië, diep in de sneeuw in de Chileense bergen en in bakkende hitte op lagere gronden.
Maar het is de keuze van de auto die dit jaar doet verschillen van andere. Weg zijn de eeuwig aanwezige Disco’s, vervangen door het nieuwste kindje van Land Rover, de Freelander.
Tierra Del Fuego wordt ook gekenmerkt door het eerst volledig vrouwelijke team in de Camel Trophy, met de Spaanse Emma Roca en Patricia Molina die meteen de Land Rover Award meepikken.
Off Road is slechts een deel van deze Trophy, en activiteiten als skiën, klimmen en kanoëen spelen een grotere rol.
Als de laatste Freelander over de eindstreep rolt in Ushuaia aan de Argentijnse kust eindigt een tijdperk. De Land Rovers verdwijnen volledig, en hoewel het evenement wordt voortgezet met de Honda CR-V in 2000, lijkt ook de Camel Trophy spoedig te verdwijnen.

Winnaars: Marc Challamel en William Michel, Frankrijk.
Team Spirit Award: Mark en John Collins, Zuid Afrika.
Land Rover Award: Emma Roca en Patricia Molina, Spanje.

 
Met dank aan LRO Magazine voor tekst en foto's.