Met dank aan LRO Magazine voor tekst en foto's. |
|
19 jaar lang hebben velen de Camel Trophy avonturen gevolgd. Van de jungles in Borneo tot de Amazone rivier, de Camel Trophy was de ultieme test voor vaardigheid en uithoudingsvermogen. Niet alleen voor de teams uit vele landen die deelnamen, maar ook voor een selectie worldbeating machines van Solihull. Geboren in 1980, was de Camel Trophy ontworpen om de fitheid en kracht te testen van zowel mens als machine, toen teams streden in een meer dan 1000 mijlen lang voortdurende gebeurtenis door één van ’s werelds minst herbergzame gebied. |
helpen en waar de ‘teamspirit award’ in latere jaren hoger werd begeerd dan de Camel Trophy zelf. De Trophy werd niet toegekend aan het snelste team aan de finish, maar aan diegenen die de meeste taken hadden volbracht en de meeste navigatiepunten wisten te bereiken. De eerste Trophy was een Duitse aangelegenheid, 3 Duitse teams namen de Transamazonica highway in Zuid Amerika in een aantal Jeep CJ6s, ondertussen bedrieglijk jungleterrein en moerassige rivieroversteekplaatsen doorkruisend. Hun queeste boeide de fantasie en het voorstellingsvermogen van avonturiers over de gehele wereld en de fundamenten voor de Camel Trophy waren duidelijk gelegd. Het volgende jaar stelde Land Rover de eerste auto’s beschikbaar, en dat zou de komende 18 jaar zo blijven. De eerste Solihull auto’s waren V8 Range Rovers, de plaats delict: het Indonesische eiland Sumatra. Het stadium was voor Land Rover aangebroken om te bewijzen dat hun voertuigen sterker en beter waren dan de rest… |
1981: Sumatra – Range Rovers Winnaars: Christian Swoboda en Knuth Mentel, Duitsland. |
1982: Papua New Guinea – Range Rovers Winnaars: Cesare Geraudo en Guiliaro Giongol, Italië.
|
|
1983: Zaire – Series IIIs (88-inch) Winnaars: Henk Bont en Frans Heij, Nederland. |
|
1984: Brazilië – 110s Winnaars: Maurizio Lavi en Alfredo Redaelli, Italië. |
|
||
1985: Borneo – 90s Winnaars: Heinz Kallin en Bernd Strohdach, Duitsland. |
1986: Australië – 90s Winnaars: Jacques Mambre en Michel Courvallet, Frankrijk. |
1987: Madagascar – Range Rovers Winnaars: Mauro Miele en Vincenzo Tota, Italië. |
1988: Sulawesi – 110s Winnaars: Galip Gurel en Ali Deveci, Turkije. |
1989: De Amazone – 110s Winnaars: Bob en Joe Ives, Groot Brittannië. |
||
1990: Siberië - USSR – Discovery 200Tdi 3-deurs Winnaars: Rob Kamps en Stijn Luyks, Nederland. |
|
1991: Tanzania - Burundi – Discovery 200Tdi 5-deurs Winnaars: Menderes Uktu en Bulent Ozler, Turkije. |
1992: Guyana – Discovery 200Tdi 5-deurs Winnaars: Alwin Arnold and Urs Bruggisser, Switzerland. |
||
1993: Sabah - Maleisië – Discovery 200Tdi 5-deurs Winnaars: Tim Hensley en Michael Hussey, Verenigde Staten. |
|
1994: Argentinië – Paraguay - Chili – Discovery 200Tdi 5-deurs Winnaars: Jorge Corella en Carlos Martinez, Spanje. |
||
1995: Mundo Maya – Discovery 300Tdi 5-deurs Winnaars: Zdenek Nemec en Marek Rocejdl, Republiek Tsjechië. |
1996: Kalimantan – Discovery 300Tdi 5-deurs Winnaars: Miltos Farmakis en Nikos Sotirchos, Griekenland. |
|
1997: Mongolië – Discovery 300Tdi 5-deurs Winnaars: Stefan Auer en Albrecht Thausing, Oostenrijk. |
1998: Tierra Del Fuego – Freelander 2.0 Diesel 5-deurs Winnaars: Marc Challamel en William Michel, Frankrijk. |
||
Met dank aan LRO Magazine voor tekst en foto's. |