Geschiedenis en ontstaan van de Camel Trophy!
Op diverse websites vindt u een notedop-geschiedenis over de Camel Trophy. Op deze site echter wil ik proberen wat dieper te graven en meer geschiedenis te laten zien, dan wat algemeen en kort samengevat al bekend is. Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom.

1980
In dit jaar werd de Camel Trophy voor het eerst gereden, gesponserd door Camel cigarettes (RJR Nabisco). Sindsdien is het overgenomen door Worldwide Brands Inc., welke eigenaar is van het Camel Trophy handelsmerk. WBI Duitsland lanceerde in 1977 de Camel Collection vrijetijdskleding. Sponsoring van de Camel Trophy kon dus moeilijk uitblijven. Toen de Camel Cigarette producenten de Camel Trophy introduceerden waren ze meer dan verbaasd over de enorme belangstelling van het publiek. Wat slechts een éénmalig evenement was, gericht op de Duitse consument, kon niet meer éénmalig blijven toen tienduizenden probeerden te participeren in een evenement dat Winston Churchill beschreef als zijnde van “bloed, zweet en tranen”.
En hij had gelijk.
Jarenlang was de Camel Trophy de meest boeiende en spannendste gebeurtenis waarbij 4-wiel aangedreven auto’s werden gebruikt, zonder een race of rally te zijn zoals bijvoorbeeld Parijs-Dakar.

DOEL
Het doel van de Camel Trophy, bezien vanuit het standpunt van de deelnemers, was hoofdzakelijk om teams te nemen vanuit de hele wereld, deze te plaatsen in de Land Rovers en ze aan te sporen tot teamwerk en kameraadschap om het zo mogelijk te maken om met succes de teams met hun auto’s de zwaarste terreinen en milieus te laten doorkruisen. Het competitieve element voor de teams kwam met een serie Special Tasks, zoals lieren, binnen een bepaalde tijd een specifieke route afleggen, en later zelfs kajakken en mountainbiken.

Voor de organisators was het een campagne voor Camel Trophy, Land Rover en andere sponsors om hun producten in onvriendelijke omgevingen te promoten in de hoop op betere verkoopcijfers.


De eerste Jeeps


Het echte teamwork


Standaard productie auto?

Het eerste jaar werd de Camel Trophy gereden met Jeeps. Het jaar daarop al overgenomen door de overbekende auto’s van Solihull. De Landrovers werden tot aan 2000 gebruikt. Geen enkel ander voertuig was beter geschikt voor deze beproevingen dan deze Landrovers.

Alle productie modellen van Land Rover zijn gebruikt, behalve het nieuwe model Range Rover, standaard productieauto’s bewerkt en aangepast door Land Rover’s Special Vehicles Division om deel te nemen aan ‘s werelds grootste en uitdagendste off-road event.

 

JAAR LOCATIE GEREDEN AFSTAND TEAM VOERTUIGEN #TEAMS LANDEN SUPPORT VOERTUIGEN
1980 Transamazonica Route: Belem - Santarem Jeeps,   3 Duitsl.
Brazilië Afstand: 1.600 km
1981 Sumatra Route: Medan - Jambi Range Rover, 2 deurs,  5 Duitsl. Range Rover, 2 deurs, 
Indonesië Afstand: 1.600 km
1982 Papua New Guinea Route: Mont Hagen - Madang Range Rover, 2 deurs,  8 4 Range Rover, 2 deurs, 
Noord-Australië Afstand: 1.600 km
1983 Zaire Route: Kinshasa - Kinsangani Series III 88" 14 7 Series III 109"
West/Midden-Afrika Afstand: 1.600 km
1984 Brazilië Transamazonica Highway Land Rover 110 12 6 Land Rover 110
Zuid-Amerika Route: Santarem - Manaus
1985 Borneo Route: Samarinda - Balikpapan Land Rover 90 16 8 Land Rover 110
Kalimantan Indonesië
1986 Australië Route: Cooktown - Darwin Land Rover 90 14 14 Land Rover 110
Afstand: 3.218 km
1987 Madagascar Route: Diego Suarez - Fort Dauphin Range Rover TD   14 14 Range Rover TD  
Malagasië Zuid-Afrika Afstand: 2.252 km
1988 Sulawesi Route: Manado - Ujang Padang Land Rover 110 12 12 Land Rover 110
Indonesië Afstand: 2.092 km
1989 Amazon Route: Alta Floresta - Manaus Land Rover 110 14 14 Land Rover 110
Brazilië
1990 Siberia Route: Bratsk - Irkutsk Discovery 200 Tdi 3 deurs 16 16 19 Discoveries, 4 Defender
USSR Afstand: 1.500 km 110 Stationwagons,
3 Defender 127s 4 deurs
2 Defender 127s 2 deurs
1991 Tanzania Route: Dar es Salaam, Tanzania - Discovery 200 Tdi 5 deurs 17 17 Land Rover 110
Zuid-Afrika Bujumbura, Burundi. Afstand: 1.600 km
1992 Guyana Route: Manaus, Brazil - Georgetown, Discovery 200 Tdi 5 deurs 16 16 200 Tdi Defender 110
Brazilië Guyana. Afstand: 1.600 km
1993 Sabah - Maleisië Route: Circumnavigation, Kota Discovery 200 Tdi 5 deurs 16 16 200 Tdi Defender 110
Kinabalu - Kota Kinabalu. 1.500 km
1994 Arg.-Parag.-Chili Route: Iguazu Falls, Argentinië - Discovery 200 Tdi 5 deurs 18 18 200 Tdi Defender 110
Zuid-Amerika Hornitos, Chili. Afstand 2.590 km
1995 Mundo Maya Lamanai, Belize - Mexico -Guatemala - Discovery 300 Tdi 5 deurs 20 20 300 Tdi Defender 110
Zuid-Amerika El Salvador - Honduras - Xunantunich -
Belize. Afstand: 1.700 km
1996 Borneo Route: Balikpapan - Pontianak Discovery 300 Tdi 5 deurs 20 22 300 Tdi Defender 110
Kalimantan Indonesië Afstand: 1.850 km
1997 Mongolië Discovery 300 Tdi 5 deurs 300 Tdi Defender 110
Het laatste jaar van de
"echte" Trophy
1998 Tierra Del Fuego Freelander 300 Tdi Defender 110
1999 No event
2000 Tonga-Samoa Honda Honda & 110 Hi-Capacity

Deze lijst bevat hoofdzakelijk de jaren met bijbehorende team auto’s. Vergeet echter niet dat dit slechts enkelen van de gebruikte auto’s zijn. De grootste last voor het transporteren van journalisten, materiaal en reserve onderdelen kwam voor rekening van een vloot 110’s en 130’s zonder daarbij acht te slaan op wat nu de ‘officiële’ auto was.

Vroeg in de jaren 90 werd de Camel Trophy geboycot, terecht of onterecht, door veel Britse Land Rover tijdschriften, bewerende dat het milieuvriendelijk niet verenigbaar was om te gaan lieren en zich met machetes een weg te banen door de jungles. Deze bewering werd al snel afgezwakt daar Camel Trophy rond deze tijd al reeds bezig was met Special Tasks om de host natie een nuttige en blijvende herrinnering te schenken aan het bezoek van het Camel convooi.
In 1993 bijvoorbeeld bouwden de teams gezamenlijk, zelfs ‘s nachts, een milieu onderzoekstation in de wildernis om wetenschappers en biologen in de gelegenheid te stellen nauwkeurig onderzoek te doen van de flora en fauna in een gebied wat nauwelijks ooit tevoren was betreden. In alle Trophy’s, resulteerde de voortgang van het convooi in opnieuw geopende wegen en paden door ogenschijnlijk ondoordringbare en ontoegankelijke en daardoor ook vergeten en achtergelaten gebieden. Vaak repareerde het convooi bruggen en beschadigde wegen/paden tijdens hun voortgang, waarmee voor lange tijd de condities voor de locale bevolking verbeterd werden.

Tegen het eind van de Camel geschiedenis veranderde het image, het middelpunt verschoof van auto’s naar kajakken, kanoën, mountainbiken etc. Gedeeltelijk mede hierdoor kwamen Land Rover en WBI tot andere gedachten. Land Rover’s betrokkenheid eindigde in 1998, met de Freelanders in de Tierra del Fuego Camel Trophy in Zuid Amerika.
In februari 1999 besloot WBI dat het imago van Camel Trophy niet langer overeenkwam met hun beoogde doelgroep en stopte met de sponsoring. Voor velen was 1997 al het laatste jaar van de “echte” Camel Trophy.
De laatste Camel Trophy was in 2000: Tonga-Samoa 2000. Dit was hoofdzakelijk een water evenement, met Honda’s, mountainbikes, waterski’s en kajaks.