CTE 2008 | ||||||||||||
Landsard special | ||||||||||||
Landsard special 1 juni 2008
|
|
|
VOORAF Organisatie Pasquelino en Mark, welke vooraf aangaven dat je ook zonder voertuig deel kon nemen aan dit evenement. Genoeg reden voor de nodige speculatie.... Quads? Jetskies? Crossmotoren? Unimogs? etc. etc. Terwijl de leden probeerden uit te puzzelen wat hun te wachten stond, vielen de werkelijke puzzelstukjes (zie plaatje links) in het diepste geheim op hun plek. Ondanks het formaat van deze puzzelstukjes hebben Mark en Pasquelino dit verborgen weten te houden tot 1 juni.... |
HET EVENEMENT |
|
Team geel: Arie, Bert, Jaap en Martijn |
Team grijs: Bram, Cees, Jan, Marijn, Rob |
De wedstrijdleiding gaf aan dat er meerdere opdrachten zouden zijn, niet alleen de meetbare prestaties zouden de uitslag bepalen, maar zeker ook de teamspirit. Daarbij moesten alle leden aan het eind van de dag tijdens een opdracht gereden hebben. De opdracht was eenvoudig, ga het bos in en zoek jullie "voertuigen", verdere instructies kun je daar vinden. |
|
Midden op het landsard terrein, in het welbekende grote gat, werden na een korte zoektocht de "voertuigen" gevonden. Het bleken twee compleet gestripte Range Rovers te zijn, voorzien van een door Bearmach gesponsorde T-max lier en voorzien van een rolkooi. Alle verdere niet direct noodzakelijke onderdelen waren verwijderd. Geen lampen, spatborden, deuren, ramen, dak, wanden etc. etc.
|
|
Bij team geel blijkt de lierkabel zonder hulpmiddelen uit de boom te halen te zijn. Bij team grijs was er een ladder nodig. Cees had de meeste bananen gegeten en was dan ook snel bij de lierkabel. Team geel kon intussen een kleine voorsprong opbouwen en had alle benodigde onderdelen inmiddels gevonden en naar het voertuig gebracht.
|
|
Terwijl de lierkabel naar beneden kwam, had de rest van team grijs inmiddels de wielen en wielmoeren gevonden. Met behulp van een boomstam als krik, werden eerst rechts, daarna links en tot slot het reservewiel geplaatst. Met enige moeite werd het voertuig gestart.
|
|
Na een pauze met erwtensoep, broodjes knak, gebakken eieren met spek etc. konden de overige proeven beginnen. Hierbij zaten ritten van A naar B en terug, waarbij al snel bleek waarom de voertuigen van een lier voorzien waren. Ondanks het sterk gereduceerde gewicht van de Range Rovers, was er zonder lier geen doorkomen aan... |
|
|
|
|
|
Na diverse proeven zoals blind rijden, trail etc., volgde de laatste proef. In theorie niet moeilijk, begin aan 1 zijde van een indrukwekkende diepe en lange water/modder bak en zie er aan de andere kant weer uit te komen.... Team geel mocht als eerste aan de slag. Na een twintigtal meters, strande chauffeur Arie in de blubber.
Terwijl de teamleden zich voorbereidden op een lange liersessie, zette Arie de Range Rover in de achteruit en slaagde erin weer de bak uit te rijden voor een nieuwe aanloop... |
|
|
|
Om tot ieders verbazing (met name van de organisatie die dit als "lierproef" in het draaiboek hadden staan), tot op slechts een paar meter na, door de bak te poegen. | |
Bijna aan het einde bleek het gat toch te diep te zijn om er weer uit te rijden en was de lier alsnog nodig. De V8 liep ondanks alle nattigheid nog steeds. Zoals je ziet was inmiddels niet alleen de Range Rover aan een wasbeurt toe...
|
|
Een paar minuten later stond team geel op het droge en kon team grijs aan deze proef beginnen. Chauffeur Jan had kunnen spieken bij team grijs en wist dat de aanloop cruciaal was. De wagen werd gepositioneerd voor de bak en in de juiste versnelling geplaatst. |
|
Terwijl Marijn zich stevig vastgreep dook ook de rode Range Rover de bak in. Na 1/3 van de bak kwam deze echter tot stilstand. In tegenstelling tot de wagen van team grijs, bleek deze Range Rover wel een vochtallergie te hebben. Enkele minuten later liep de motor weer en kon de rit (nog steeds zonder lier) vervolgd worden.
|
|
DE UITSLAG Om toch een vergelijk te maken tussen de teams:
|
|
TOT SLOT Namens alle deelnemers wil ik hierbij met name bedanken: |
|
Graag tot de volgende ronde! |