CTE 2008
Landsard special
Nieuwjaarsrit en borrel Eerste zondagsrit van 2008 Vrij rijden op de Landsard
Vrij rijden op de Landsard Vrij rijden op de Landsard Total Outdoor Challenge 2008 Special op Landsard, organisatie Mark en Pasquelino Jansen klantendag

Landsard special 1 juni 2008




VOORAF
Op zondag 1 juni was er een "verassings evenement".

Organisatie Pasquelino en Mark, welke vooraf aangaven dat je ook zonder voertuig deel kon nemen aan dit evenement. Genoeg reden voor de nodige speculatie.... Quads? Jetskies? Crossmotoren? Unimogs? etc. etc.

Terwijl de leden probeerden uit te puzzelen wat hun te wachten stond, vielen de werkelijke puzzelstukjes (zie plaatje links) in het diepste geheim op hun plek.

Ondanks het formaat van deze puzzelstukjes hebben Mark en Pasquelino dit verborgen weten te houden tot 1 juni....

 

HET EVENEMENT
Zoals gebruikelijk werd de aanvang "een Brabants kwartiertje" uitgesteld. Alle waardevolle zaken moesten ingeleverd worden. Telefoons werden zelfs verboden. Na een korte briefing werden er teams gemaakt door de wedstrijdleiding (Mark en Pasco).De teams werden in gele of grijze shirts gehesen:

Team geel:
Arie, Bert, Jaap en Martijn
Team grijs:
Bram, Cees, Jan, Marijn, Rob

De wedstrijdleiding gaf aan dat er meerdere opdrachten zouden zijn, niet alleen de meetbare prestaties zouden de uitslag bepalen, maar zeker ook de teamspirit. Daarbij moesten alle leden aan het eind van de dag tijdens een opdracht gereden hebben. De opdracht was eenvoudig, ga het bos in en zoek jullie "voertuigen", verdere instructies kun je daar vinden.

 

Midden op het landsard terrein, in het welbekende grote gat, werden na een korte zoektocht de "voertuigen" gevonden. Het bleken twee compleet gestripte Range Rovers te zijn, voorzien van een door Bearmach gesponsorde T-max lier en voorzien van een rolkooi. Alle verdere niet direct noodzakelijke onderdelen waren verwijderd. Geen lampen, spatborden, deuren, ramen, dak, wanden etc. etc.


Zoals op bovenstaande foto te zien waren de voertuigen ook nog niet rijklaar, toch niet geheel onbelangrijke zaken zoals wielen ontbraken. De voertuigen (groene voertuig voor team geel en het rechtsgestuurde rode voertuig voor team grijs) waren voorzien van een A4-tje met de verdere instructies. Hierop stond vermeld dat er wielen verstopt waren in de bossen rond de voertuigen, 5 stuks per wagen, met nog wat meer verstopte onderdelen kon de wagen rijklaar gemaakt worden. Dit was de eerste opdracht, deze eindigde als men met het volledige team en een rijdend voertuig terug bij het startpunt (de club tent) was.

Aan de slag dan maar...

 

Bij team geel blijkt de lierkabel zonder hulpmiddelen uit de boom te halen te zijn. Bij team grijs was er een ladder nodig. Cees had de meeste bananen gegeten en was dan ook snel bij de lierkabel. Team geel kon intussen een kleine voorsprong opbouwen en had alle benodigde onderdelen inmiddels gevonden en naar het voertuig gebracht.

 

Terwijl de lierkabel naar beneden kwam, had de rest van team grijs inmiddels de wielen en wielmoeren gevonden. Met behulp van een boomstam als krik, werden eerst rechts, daarna links en tot slot het reservewiel geplaatst. Met enige moeite werd het voertuig gestart.

 


Met beide RangeRovers "op de pootjes" kon de terugreis naar het startpunt beginnen. Dit via de kortste weg, wat dan ook zonder problemen verliep.

 

Na een pauze met erwtensoep, broodjes knak, gebakken eieren met spek etc. konden de overige proeven beginnen. Hierbij zaten ritten van A naar B en terug, waarbij al snel bleek waarom de voertuigen van een lier voorzien waren. Ondanks het sterk gereduceerde gewicht van de Range Rovers, was er zonder lier geen doorkomen aan...

 

 

 

 

Na diverse proeven zoals blind rijden, trail etc., volgde de laatste proef. In theorie niet moeilijk, begin aan 1 zijde van een indrukwekkende diepe en lange water/modder bak en zie er aan de andere kant weer uit te komen....

Team geel mocht als eerste aan de slag. Na een twintigtal meters, strande chauffeur Arie in de blubber.


Terwijl de teamleden zich voorbereidden op een lange liersessie, zette Arie de Range Rover in de achteruit en slaagde erin weer de bak uit te rijden voor een nieuwe aanloop...

 


Dit keer kon de V8 laten zien wat ie in huis had, met grof geweld doken Arie en Jaap de bak in...

 

Om tot ieders verbazing (met name van de organisatie die dit als "lierproef" in het draaiboek hadden staan), tot op slechts een paar meter na, door de bak te poegen.

Bijna aan het einde bleek het gat toch te diep te zijn om er weer uit te rijden en was de lier alsnog nodig. De V8 liep ondanks alle nattigheid nog steeds. Zoals je ziet was inmiddels niet alleen de Range Rover aan een wasbeurt toe...

 

Een paar minuten later stond team geel op het droge en kon team grijs aan deze proef beginnen. Chauffeur Jan had kunnen spieken bij team grijs en wist dat de aanloop cruciaal was.

De wagen werd gepositioneerd voor de bak en in de juiste versnelling geplaatst.

 

Terwijl Marijn zich stevig vastgreep dook ook de rode Range Rover de bak in. Na 1/3 van de bak kwam deze echter tot stilstand. In tegenstelling tot de wagen van team grijs, bleek deze Range Rover wel een vochtallergie te hebben. Enkele minuten later liep de motor weer en kon de rit (nog steeds zonder lier) vervolgd worden.
Ook team grijs had aan het einde van de bak de lier nodig om weer op het droge te komen.

 

 

DE UITSLAG
De organisatie was streng en heeft inmiddels bekend gemaakt dat er geen winnaar is.
Vanwege het niet dragen van de veiligheidsgordel, volgde er diskwalificatie voor beide teams.

Om toch een vergelijk te maken tussen de teams:
Resultaten van de diverse proeven bleken vergelijkbare resultaten op te leveren. De teamspirit bleek de doorslaggevende factor te zijn, team geel had daar de hoogste score en eindigde dus hoger dan team grijs.
Volgende keer toch die riem om heren.....

 

 

TOT SLOT
Het evenement was hiermee afgesloten, vrij rijden op het terrein was na wat eten/drinken, geen probleem. Beide Range Rovers en de lightweight van de organisatie hebben nog de nodige meters in het terrein gemaakt.

Namens alle deelnemers wil ik hierbij met name bedanken:

  • Mark en Pasquelino voor het organiseren van dit geslaagde evenement
  • De catering (Angelique) en uiteraard de sponsoren
  • Jansen Range Rover parts voor het beschikbaar stellen van de Range Rovers en
  • Bearmach voor het beschikbaar stellen van de lieren

 

Graag tot de volgende ronde!
Rob